Isztambul '21 - Vargabetű a Márvány-tenger partján
2022. április 01. írta: zati

Mindenszentek napjára ébredünk - errefelé borongósan köszöntött ránk az otthoni ünnepnap, amely itt -img_9553.JPG általam nem részletezendő világnézeti okokból - egy hétfői hétköznap. Színeit is ennek megfelelő hangulatban öltötte magára: ólmos szürke felhők gömbölyögtek az ég boltján, de végül dolguk végezetlenül indultak Norvégia felé - rövidesen úgy tűntek, Oszlóban vannak...

20211101_100349.jpgReggelink

A mai napon jó vendégekként időben magunkhoz tértünk és rövid reggeli szertartás - mely az instant kávé egyébként kellemes illatával indult - befejeztével lelkesen lépkedtünk felfelé a legfelső emeleten elhelyezett, kellemesen tágas és világos étkező felé a kissé nyaktörően meredek csigalépcsőn.
    A mosolygós konyhás hölgy azonnal letett két tányért változatos reggelivel, mely feta sajtból, főtt tojásból, zöldségekből, olívából, vajból, lekvárból és Nutellából (!) állt - azért egy kis sonka vagy kolbász jobban esett volna...

Útra kelésimg_9366.JPG

A tegnapi utunkon indultunk el a Kumkapi irányába, ellenben miután túl voltunk a reggelin, nem siettettük magunkat és egymást. És ha már nem siettünk - megálltunk egy gondozott parkban álló csodás épületnél, amely szintén nem sietett:  közel ezerhatszáz éve állt a helyén, és azt gondoltuk, nem kell, hogy továbbra is próbára tegyük végtelen türelmét.

Isten kis háza

img_9368.JPG  A "Kis Hagia Szofia" bizánci templom a hegytetőn büszkén magasodó nagy rokona előtt öt évvel, 527-ben - nem tévedés, nem maradt le az ezres! - épült. Ez az idő önmagában is szédítő - hát még ha belegondolunk, hogy csaknem egy évezreddel később, 1505-ben tették keresztény templomból mecsetté, így hosszú kora csupán utolsó egyharmadát "élte" - állta - az Oszmán birodalom, majd Törökország részeként.
  Beléptünk, miután eleget tettünk a török mecsetekben érvényes szabályoknak.
   A belsője letisztult, egyszerű színek és geometrikus minták díszítik - az építők és a későbbi gazdák mérnöki tudását és igényes ízlését dicsérve.

Az imahely istentisztelet idején is látogatható - a turistákat csupán a hívek számára felállított jelképes20211101_125045.jpg kordon, és néhány, a katolikus templomokban is elvárt öltözködési szabály betartására kérték udvariasan, ám határozottan.
   Egy, igazán egy markáns különbség van az itthon megszokott keresztény és a török iszlám templomok között: a cipőket a híveknek és a turistáknak is szigorúan le kell vetniük a belépés előtt - helyesbítek, nem kell szigorúan levetni, le lehet derűsen is, de a lábbelit az erre kihelyezett cipőtartó polcokon kell hagyni. A templom belső terének minden négyzetmétere vastag szőnyeggel van borítva. Ezen a járás halk, a neszek tompulnak, . az ima hangja is elcsendesül - talán sokak itt hallják meg Isten szavát.  Mert az odabent van, bennünk, nem a templom tetejére illesztett, cserélhető jelképekben.

Miután kicsodálkoztuk magunkat a bent látottaktól, ideje volt kívül is körülnézni, a templom udvarán, aholdscf5734.JPG a kerengő szemközti oldaláról ránk néző macska pofija valahonnan ismerősnek tűnt.
 - Te, az a macsek úgy néz ki, mint Adolf Hitler - mutattam szegény kis jószágra. Aztán miután megkerültük a kis udvart megláttam - hogy

Adolf jól van, és boldog édesanya...

20211101_132217.jpg  Utunk a tenger felé lefelé vezetett - egy kis parkban megláttuk a gondosan felhalmozott gyeptéglákat, mellyel épp a part gondozott gyepének felújítását végezték, majd a szép pavilon épületet, mely bisztróként és20211101_132446.jpg cukrászdaként szolgált - ebben a napszakban is meglehetősen sok vendég számára. Ők valószínűleg a környéken dolgozó, tanuló fiatalok voltak - azért kíváncsi volnék, hogy a park melletti bővítményből - autóparkolóból - hogyan áll ki az, akinek belülről kell kiállni - és siet...
img_e9382.JPG   Mi ugyan nem siettünk, de tovább haladtunk a szűk utcák ölelte következő parkosított téren,img_e9385.JPG egy iskola és a helyi rendőrőrs mellet egy 18. századi uralkodói kút- és imahely mellett.

A szürrealizmus rák-fenéje

Végül visszaértünk a börtön melletti Kumkapi negyed éttermeihez, ahol már többször jártunk - ezúttal azonban aimg_e9396.JPG vendégek még várattak magukra, mindenki a késő délelőtti sürgés-forgással volt elfoglalva. Az ebédhez még korán volt, ezért leültünk az Ege egyik utcai asztalához, és kértünk két Efes sört.
   Kis csalódást okozott, hogy üveges kiszerelést vett elő a derék pincér a hűtőből - csapolt nincs, nem szállítanak ebben az évszakban - füllentette. Mi azért már fogyasztottunk csapoltat az elmúlt napokban...
   No de ezen nem akadunk fel - azon annál inkább, ami ezután következett.
   A konyhából egy szakács kihozott egy nagy fazekat bizarr illattal gőzölgő tartalommal, átvitte a szemköztiimg_e9393.JPG étterem utcai asztalai egyikéhez... És a két hely öltönyös főnök urai nekiültek kényelmesen - főtt garnélát pucolni. A garnéla egyes számban leírt alakja ne tévesszen minket: valójában több rákot pucoltak. Még annál is többet... Öltönyben, ahogy mi is szoktuk itthon, igaz, egyikük vett az ölébe egy kendőt. A valószínűtlen jelenség felé vetett kíváncsi pillantásunkat félreérthették, mert egyikük egy kistányéron kínálta felénk - de most valahogy nem kívántuk a tengeri csemegét...

Kis pihenő, majd ebéd a menzán20211101_160717.jpg

Bizony, jól esett egy szusszanás, majd visszafelé indulva az első keresztutcában, egy ma is működő keresztény templom mellett beültünk egy ebédre egy hangulatos bisztróba. Menzaként működik, a kínálatot vitrinben meg lehet tekinteni, vagy rögtön étlapról választani - megrendelt étkeinket gyorsan és nagy adagokban szolgálták fel. A fogások a magyar konyhához szokott szemnek meglehetősen ismerősek - kicsit más, de az itthoni házias ételek megfelelőit kértünk: egy adag paradicsomos húsgombócot, és egy csirkepörkölthöz hasonló ragut - nagymamám nem pont így készítette őket, ám a hasonlóság nagyobb volt, mint amire ennyi kilométer és év távlatából számíthattunk volna.img_e9424.JPG
   Az étkezés végén pedig az elmaradhatatlan desszert - forró cseréptálban sütlac - azaz szütlacs: sült tej, ami leginkább a mi tejberizsünkre hasonlít - a tetején kemencében megkapatott sült réteggel.
img_e9427.JPG   A kulináris élvezeteket követően eldöntöttük, hogy a Sultanahmet felé, vagyis visszafelé a Márvány-tenger partján sétálunk - még ha az időjárás nem volt kifejezetten strandra csábító. Kivéve azokat, akik szeretik a borongós időt, esetleg testüket bundába burkolják...

Antibakteriális tevékenység és Márványdscf5750.JPG

- avagy "Drága Bakter Úr"

- a Kumkapi egyetlen kijáratánál a tenger felé át kellett haladnunk a valamikori vasútállomás és vasútvonal alatt - mostanra viszont a vasútállomás megszűnt - és amint azt a soksávos Kennedy út felett vezető gyaloghídról láttunk - a vasúti pályát szedték szét szorgos, ám nem túlzottan félős munkások. Félelmük feletti dscf5755.JPGuralmukat a fejükön, kezükön és lábukon nem túlgondolt védőfelszerelésekből láthattuk. Minden esetre img_e9430.JPG furcsa látvány volt a markoló kanala alatt ugráló farmeros-orkándzsekis kolléga. Ráadásul munkahelyen dohányzott...
   Aztán figyelmünket az Ázsiai oldal felé a tenger alá bukó alagutak bejárata felé fordítottuk - majd leereszkedtünk a gyaloghídról a tengerparti sétányra.
  Innen pazar látvány nyílik a Tengerre.

Bizony, nem is akárhol állunk: a Föld legkisebb tengerének, a Márvány-tengernek a partján. Mindösszeimg_e9433.JPG 11 ezer négyzetkilométer területén halad át a Dardanellák és a Boszporusz között a Fekete- és Földközi-tengert összekötő hajóforgalom. A Boszporuszi szoroson átkelésre váró hajók lenyűgöző látványt nyújtanak, mellettük pedig dscf5774.JPGkisebb személy- és teherszállító hajók róják útjukat fáradhatatlanul az Isztambulhoz tartozó városrészek között.
   A sétányon horgászok települnek ki a partra, egyesek amatőr, mások profi szerelésekkel, és van, aki szereléseket kínál bérbeadásra. Mindemellett kerékpárút és rekortán futópálya jelzi, hogy a kutya sem hanyagolná a sportolni vágyó helyieket.

Kellemes séta után - kettősségek...dscf5767.JPG

img_e9438.JPG   Néhány kellemes kilométer és jó pár macska megszelídítése után - igazából már eleve szelídek voltak, néhány finom falat img_e9441.JPGreményében egyesek még pózolni is hajlandóak a kamerának - elérkeztünk parti célunkhoz, az Ayasofia (a Nagy...) alatti utcához. Felfordultunk hát,img_e9483.JPG azaz felfelé vettük utunkat a bizánci falak mentén a dombtető felé, és percek múlva ott álltunk a világ egykori legnagyobb keresztény temploma, a Hagia Sophia előtt. Az épület, és az előtte álló mosdó pavilon az este fényeibe kezdtek öltözni, amint a lenyigvó nap fénye mellett a kivilágítás fényei is kezdtek bekapcsolni.
   Az impozáns templom három évvel korábban, legutóbbi látogatásunkkor még múzeumként működött, mostanra viszont ismét dzsámiként az iszlám számára működő mecsetté vált. Akkor belépőjegy és biztonsági kapuk vártak minket, most ezekre nem volt szükség: hívek és turisták együtt özönlöttek be a főkapun, majd a hosszú, zárható plexiajtós cipőmegőrzőben a lábbelit hátrahagyva beléptünk a templom főhajójába.

Nincs rá jobb szó.
Ezerhatszáz év tanúja, látott birodalmakat felemelkedni és elbukni, békét, háborút, ostromot, egyházszakadást, és új egyházat, császárokat, szultánokat, és elnököket... És most itt állunk ben. A kivilágított beltérben Korán-idézetek és feltárás alatt álló freskók, szentek képei külön kivilágítva férnek meg egymással, reméljük, még sokáig... S az egykori oltár helyén az iszlám szerint végzett istentisztelet zajlott, ahol a hívek és a turisták kevéssé zavarják egymás áhítatát, írhatnám - de ez nem volna igaz. Egy-két, tőlünk keletebbi turista hangosan videochatelve beszélget az otthoniakkal, mert azt máshol nem lehet, majd hangos női viháncolás üti meg a fülünket - a nők részére fenntartott szektorban fiatal fejkendős nők -img_9506.JPGIgen, videochat, hangosan, nevetgélve...
   Valakinek tetszik? Nem tetszik? Nos, a fiatalok fiatalok, a világ minden pontján és templomában...

Ahol a séf mindenre képes...img_9520.JPG

A visszaút után visszatértünk szállásunkra, és egy gyors zuhany után elindultunk vacsorázni - hová is..?
 A behívó emberek sorra szólítottak le minket a szomszéd utcában, de mi öles léptekkel mentünk, mert tudtuk, hová img_e9478.JPGmegyünk. Az előző estéken bevált  helyünkre, az Antique Turquise-be... Mert hát előző este egy italra ugrottunk be, de kíváncsiak voltunk, mire képes a konyhájuk.
   Nos, megtudtuk.
    Bruce, a becsalogató ember és a pincérek kint álltak a bejáratnál. Azonnal megismertek minket,img_9532.JPG amikor megkérdeztem:
 - Elnézést, uraim, tudnának ajánlani egy jó helyet vacsorázni?
   Azt hiszem, ez volt a pillanat, amikor megbarátkoztak velünk, és szinte ujjongva kísértek be minket:
 - Természetesen, a legjobb asztal! - toltak alánk két széket egy valóban jó asztalnál.
 Kértünk két - mit is..? Igen, Efes sört.
img_9823.JPG Vacsora rendelés? A változatos és a fényképekkel látványossá varázsolt étlap valóban változatos utazás kínált a török konyha rejtekeiben - tengeri ételek, szárnyas, bárány fogások - nézni is fárasztó volt.
 - Mit szeretnétek? - kérdezte egyik pincérünk.
 - Török tradicionális ételek érdekelnek minket... A cserepesimg_e9538.JPG húst előző nap kóstoltuk, most valami grillezett húst gondoltunk...
 - Áhá, konyhánk tud készíteni vegyes grilltálat, báránnyal, csirkével, kolbászokkal, minden is lesz rajta!
Felcsillant a szemünk, és megrendeltük a vacsorát...

img_9547.JPG Amíg étkünk készült, volt idő körülnézni az étteremben.
A vendégközösség oroszul, franciául, angolul, és természetesen törökül beszélő asztaltársaságokból állt, a nagy, sátorral védett, fűtött teraszon és az üvegajtóval elválasztott belső térben. A berendezés egyszerreimg_e9540.JPG tradicionális és modern, nem hivalkodó, de a figyelmet magára vonó.
 - Kellemes hely, jövünk még ide - állapítottuk meg.

A vacsora megérkezett - mos, azt hiszem, nem csalódtunk. Kellemesen átsütött grillhúsok, egy kis köret, illatozó falatok - szótlanul falatkáztunk, közben apró potyadékokat ejtettünk le a hely rendszeresített macskájának - Isztambulban minden vendéglátóhelyen oda szokott - szoktatott cicák segítenek a vendégeknek a vacsora elfogyasztásában, elfogadva a felkínált áldozatot - már ha az tiszta husi, és a vendég nem próbálja meg Őfelségét valami hozzá méltatlan falattal lekenyerezni...
   Végül vacsoránkat osztályoztuk, azt hiszem, érthető és egyértelmű jelzésekkel...img_e9528.JPG

kepkivagas.JPGEzek után csak egy rövid séta fért bele a napba - és a kellemes, őszi estében élveztük a jóllakottságot, a látványt, hisz ezért csak száz métert, ha meg kellett tenni...
 - És még a holnapi programot is meg kell tervezni...
 - Majd holnap, ma már szellemi munkát jóllakottan nem.
A mai nap megtett út is jól mutat a térképen...

(Folytatjuk...)

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.